Met ‘Made in China 2025’ naar World Manufacturing Power

Hoewel al even niet met dubbele cijfers, is China nog steeds een van de sterkst groeiende economieën ter wereld. Niet zo gek wanneer je je bedenkt, dat het land zo’n beetje de fabrieksvloer van de wereld is. In 2025 neemt China echter geen genoegen meer met de titel ‘grootste producent ter wereld’ en wil het zich in de voorhoede van het wereldwijde manufacturing-toneel bevinden. Ook de Chinezen ruiken de kansen die de vierde industriële revolutie hoogwaardige research, engineering en productie biedt. En helemaal nu handelsoorlogen dreigen, is de partij geenszins van plan om deze revolutie aan haar voorbij te laten gaan.

Voor de één-kind-politiek viel in 2015 het doek. Ook China kampt met vergrijzing en heeft dringend vers bloed nodig om de economie draaiende te houden. Arbeiders voor om aan de Made in China productievraag te voldoen. En consumenten die de interne groeicijfers op pijl houden. Door de schaarste stegen de loonkosten en haalden steeds meer westerse landen productie terug. Het einde van de reshoringsgolf is – helemaal gezien nieuw protectionistisch leiderschap – nog niet in zicht. Het is één van de redenen dat China zelf ook heel hard werkt aan de automatisering en robotisering van haar productie. En ook zij doen dat het liefst met eigen spullen. Zo nam Foxconn, producent van iPhones en iPads in de afgelopen vijf jaar 40.000 eigen Foxbots in gebruik. Dat is weliswaar minder dan gepland, maar nog steeds bijna 1/3 van het totaal aantal robots dat in diezelfde periode in de VS aan het werk gezet werd.

Shanghai

Dat het de partij menens is en China vaart wil maken wordt ook duidelijk tijdens een uniek evenement in Shanghai. Hier organiseerde het Franse Daussault Systèmes namelijk de eerste editie van ‘Manufacturing in the age of Experience’, dat helemaal in het teken stond van de produceren tijdens de vierde industriële revolutie en de rol die hier voor software is weggelegd. De locatie? Dat was geen toeval. Dassault wil graag aan de Chinese ‘4.0’-trein aanhaken, werkt inmiddels samen met bedrijven als Huawei en heeft een van achter de ‘great fire wall’ te benaderen datacenter in Hongkong geopend. Om haar visie en bijbehorende portfolio aan de Chinees te brengen is Shanghai de plek bij uitstek. Het heeft naast duidelijke Europese invloeden ook een sterke industrie die destijds door de Japanse buren is opgezet en bevindt zich op ‘steenworp’ afstand van hightech productieland Zuid Korea. Het is dan ook de economische motor van China (voor de economische hervormingen kwam 80 procent van alle Chinese belastinginkomsten uit deze ene stad!) en heeft flink wat in de melk te brokken bij de partij. En wie het oor van de Chinese industrie wil, zal nu eenmaal ook het oor van de partij nodig hebben.

Made in China 2025

Dat oor lijkt Dassault te hebben. Voor een volle zaal industriëlen is het An Xiaopeng, de Deputy Director General of Informatization and Software Service van het Ministerie van Industrie en Informatie Technologie (MIIT) die het Made in China 2025 plan uit de doeken doet. De boodschap, die qua toon meer weg heeft van een bevel dan een vrijblijvend verzoek, is dat China binnen 10 jaar tot de top van de highend productie moet behoren. Ja, er is een inhaalslag te maken op het gebied van kwaliteit. Maar met een explosieve groei van sensordata en realtime analyse ligt slimmer beslissen en nauwkeurige executie binnen handbereik. In het Made in China 2025 zijn hiervoor vier basistechnologieën gedefinieerd die dit moeten gaan faciliteren: sensoren en besturingshardware, industriële software, een industrieel internet en een industriële cloud. An Xiaopeng geeft tevens aan dat voor Made In China 2025 een accurate en robuuste data flow tussen systemen, machines, fabrieken en regio’s cruciaal is. Een dergelijk zeer complex industrieel cyber fysisch ecosysteem bedenk je niet even aan de tekentafel. Dit komt zelforganiserend tot stand. Wel dienen bedrijven hierbij automatisering in het juiste perfectief te blijven plaatsen. Want hoewel als water uit de kraan is automatisering geen doel op zich, maar slechts een enabler om productiebedrijven concurrerender te maken.

Franse revolutie

Natuurlijk heeft ook Frankrijk haar programma. Zij noemen het Industrie du Future. En via video was het de Franse Minister van Financiën Michel Sapin die de Chinezen toesprak. Vanzelfsprekend heeft ook hun revolutie oog voor nieuwe technologie en digitalisering. Maar Sapin benadrukt ook de pijlers internationale samenwerking en promotie. Want Frankrijk heeft volgens hem veel te bieden. En Dassault Systèmes is een uitstekend voorbeeld. Hun software is uniek gepositioneerd als het gaat om het cyberdeel van een nieuwe cyber fysische realiteit. Ze kunnen bijna alles tot in het kleinste detail simuleren. Van cellen in een biologisch systeem tot en met de producten, productie en logistieke processen. En dat allemaal in realtime en in relatie tot elkaar. Knoop deze simulatie vervolgens aan de realiteit zoals die door sensoren in het veld wordt waargenomen en voila. Je hebt een krachtige closed loop glazenbol die je in staat stelt een kijkje in de nabije toekomst te nemen en verschillende scenario’s naast elkaar te leggen. De voorbeelden op het podium komen van Honda en Doosan die hun productie met DELMIA simuleren, maar ook van het door Dassault overgenomen Nederlandse Quintiq dat feilloos de logistieke impact van tal van uiteenlopende uitdagingen op een wereldwijde bedrijfsvoering voorspelt.

Piepen en kraken

Uitdagingen voor een wereldwijde bedrijfsvoering? Die zijn er meer dan genoeg. Zo zal de wereld volgens Guillaume Vendroux, baas van het DELMIA onderdeel, in 2020 zo’n 3,2 miljard consumerende middenklassers tellen die allemaal hun spulletjes willen. De effecten ervan zijn nu al – ook in China – flink merkbaar. Fabrieken staan op standje 110 procent en kraken in hun voegen om aan de al maar stijgende vraag te voldoen. En of al die extra productie al niet lastig genoeg is, worden er onder de vlag van individualisering dagelijks gemiddeld twee nieuwe producten per fabrieksvloer geïntroduceerd. In de automotive zijn we inmiddels op een punt beland waar een identieke auto maar 2 keer per maand wordt gemaakt. Ondertussen is er nauwelijks tijd voor onderhoud en vallen lijnen stil. De impact is enorm. Recalls, maar ook tijdelijke massaontslagen omdat een onderdeel nu even niet beschikbaar is. Het antwoord ligt voor de hand: ga niet meer testen in de echte wereld, maar maak een model van alle producten, productiemiddelen en processen en simuleer het. Gebruik dit model vervolgens voor het voorspellen van de output op basis van realtime gegevens en stuur zo nodig bij. Blijft het voor de China-voorspellingen alleen nog even afwachten hoe goed de Dassault software omgaat met de Trump-factor.

Liam van Koert

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *