Robot prinses Estelle test navigatiesystemen

Onlangs zette Techbedrijf HERE een robot, die luistert naar de naam Estelle, letterlijk op de bestuurdersstoel. Niet om een voertuig te besturen, maar om onverstoorbaar de navigatiesystemen te testen die het bedrijf aan een groot aantal automobielproducenten levert.

HERE is wereldwijd de belangrijkste aanbieder van locatie-data en -diensten, dat wil zeggen, het bedrijf verkoopt digitale kaarten en levert waardevolle locatie-informatie in real-time aan consumenten, automobilisten, bedrijven en overheden. Van alle auto’s met een navigatiesysteem die rondrijden in Noord-Amerika en Europa hebben zo’n 70 procent digitale kaarten van HERE aan boord.

Om te waarborgen dat alle kaarten die het bedrijf levert aan zijn klanten in de automobielindustrie goed werken, zet het product validation team van HERE de robot prinses Estelle in. Vroeger werd enorm veel tijd en moeite besteed om kaartgegevens handmatig te valideren. Als er bijvoorbeeld getest moet worden of routes tussen alle landen in Europa goed werken – en dit is slechts één aspect van een map – moet je nagaan of het mogelijk is om van en naar elke Europese hoofdstad te navigeren. Zo ben je al gauw 50×50 locaties aan het testen.

Dit is extreem moeilijk en tijdrovend voor een mens. Desalniettemin wil HERE dieper gaan bij het testen, om te zorgen dat van een eindgebruikersperspectief alle gewenste content aanwezig is. Er zijn manieren om te testen of bepaalde data in een systeem voorkomen, maar het blijft moeilijk om na te bootsen hoe een eindgebruiker deze kenmerken ervaart. Dit is waar Prinses Estelle op het toneel verschijnt.

Prinses Estelle, die bestaat uit een stabiele robot werktafel, een robotarm en een industriële camera die alles opneemt, is het idee van Dennis Kemps, Product Validation Manager bij HERE, en zijn team. Prinses Estelle is in staat om de database content en functionaliteit van het systeem te gebruiken als een klant (alleen dan sneller). Wanneer je bijvoorbeeld in Spanje woont en naar Frankrijk wilt navigeren en je er opeens achter komt dat het systeem van je voertuig daar niet toe in staat is, dan zorgt dit natuurlijk voor problemen. Deze problemen konden vroeger alleen geïdentificeerd worden na uitvoering van een enorme hoeveelheid menselijke testen. Prinses Estelle kan daarentegen snel en effectief datapunten uit heel Europa testen en zorgen dat deze bruikbaar zijn voor de klant. Ze is in staat om ongeveer 10.000 routes in drie tot vier dagen te valideren. In het kort werkt het op deze manier: de prinses leest een adres van een bestand en vervolgens voert ze dat, met ondersteuning van een camera via het scherm van een navigatiesysteem in met haar metalen arm en met rubber bedekte vinger. Voor zich heeft zij hierbij het navigatiesysteem zoals dat uiteindelijk terecht komt in de auto’s van de fabrikant.

Men zou zich af kunnen vragen waarom HERE zijn kaarten niet gewoon softwarematig test via een aantal bepaalde algoritmes. Dit doet HERE natuurlijk ook. Maar prinses Estelle bootst juist zo realistisch mogelijk de situatie na van de eindgebruiker. Daarom heeft ze ook een vinger, prinses Estelle zit als het ware in de bestuurderstoel. Het kan anders gebeuren dat alle softwarematige tests vlekkeloos verlopen maar in de praktijk blijkt dat de volgorde van de screens niet altijd logisch is, de zoom niet goed werkt of bepaalde adressen wel in de software zitten maar niet via de gebruikersinterface beschikbaar zijn of niet beschikbaar zijn waar de gebruiker ze mag verwachten. Dit soort tests zijn niet te vervangen door softwarematige tests.

Kemps heeft prinses Estelle samen met Smart Robotics ontwikkeld, een bedrijf dat evenals HERE in Eindhoven is gevestigd. Zijn doel hierbij was om zijn collega’s te verlossen van de monotone handmatige routetests en het proces zowel efficiënter als ook nauwkeuriger te maken. Dit is volledig geslaagd. De klanten van HERE zijn heel blij met de diepgaandere tests die ook nog sneller verlopen en zo de time-to-market verkorten. En voor de software-testers in het team is prinses Estelle inmiddels een gewaardeerde collega, die ook vaak het onderwerp is van grappen en conversaties met collega’s uit andere afdelingen.

HERE blijft samen met Smart Robotics de vaardigheden van de robot uitbreiden en prinses Estelle wordt voor steeds meer klanten van HERE ingezet. Zo verwacht Kemps dan ook dat de prinses binnen een jaar of vijf zo’n vier ‘robotelijke’ collega’s erbij zal krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *