Plannings- en managementplatform helpen stabiele leveranciersketen te creëren

Bosch maakt bekend in samenwerking met een zestal partners een geïntegreerd plannings- en managementplatform, een app voor vrachtwagenchauffeurs en diensten voor materiaal- en logistieke planners te hebben ontwikkeld. De oplossingen helpen een stabiele leveranciersketen te creëren en zeker te stellen dat goederen tijdig in de fabriek beschikbaar zijn.

Iedere ochtend om 07:30 uur vertrekt bij de Bosch fabriek in Homburg een vrachtwagen. Deze rijdt langs een reeks leveranciers, die allen in een straal van 60 kilometer rond de fabriek zijn gevestigd. Het is voor materiaal- en logistieke planners van groot belang te kunnen nagaan of de vrachtwagen al zijn stops heeft bereikt, vastzit in het verkeer of vertraging heeft opgelopen bij het inladen van goederen.

Volledige leveranciersketen monitoren

“Dankzij het IT-platform en de nieuwe mobiele app voor vrachtwagenchauffeurs die we hebben ontwikkeld als onderdeel van het ProveIT onderzoeksrapport, kunnen materiaal- en logistieke planners de volledige leveranciersketen van de fabrieken monitoren en weten zij hoe zij moeten reageren indien een verstoring plaatsvindt”, legt Dr. Markus Bauer, programmamanager voor IT-logistiek bij Bosch. “Met behulp van de app registreert de chauffeur alle belangrijke incidenten: de vertrek- en aankomsttijd, het begin en einde van het inlaadproces, de vertrektijd bij een leverancier en vertragingen bij de doorvoer van goederen. Deze data wordt in real-time verzameld en beschikbaar gemaakt op het ProveIT platform.”

Bauer heeft leiding gegeven aan het onderzoeksproject ProveIT, dat drie jaar in beslag heeft genomen. Het project was gericht op de ontwikkeling van een systeem dat de werking van connected logistieke ketens versoepeld.

Aanbevelingen voor routes

Het platform creëert automatisch vrachtbrieven die op intelligente wijze alle gedetailleerde informatie over de goederen en verpakkingsmaterialen combineren. Op basis hiervan geeft het platform materiaal- en logistieke planners een aanbevolen route. Daarnaast ontvangen planners alle informatie die zij nodig hebben om op gepaste wijze te kunnen reageren op verstoringen. Dit doet het systeem door de daadwerkelijke status van de leveranciersketen te vergelijken met de geplande status.

Het systeem werkt in belangrijke mate automatisch; planners krijgen alleen een notificatie te zien indien zij moeten ingrijpen. Hiervoor doet het ProveIT platform aanbevelingen. Zo analyseert het platform automatisch of het wijs is een vrachtwagen die vast staat in het verkeer desondanks zijn route te laten vervolgen, of dat een tweede vrachtwagen moet worden gestuurd naar leveranciers die essentiële componenten aanleveren die direct nodig zijn.

Partners

Naast Bosch zijn ook de softwareontwikkelaars PTV en LOCOM, het industriële bedrijf ZF, het logistieke bedrijf Geis, het Research Center for Information Technology (FZI) en het Institute for Materials Handling and Logistics (IFL) betrokken geweest bij het project. Deze laatste twee partijen zijn beide onderdeel van het Karlsruhe Institute of Technology (KIT).

In navolging van het onderzoeksproject hebben Bosch en ZFI hun krachten gebundeld in een alliantie. De twee partners willen aanvullende applicaties gaan ontwikkelen, zoals digitale vrachtdocumenten, en deze verwerken in de transportprocessen van Bosch.

ProveIT van Bosch (bron: Bosch)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *